Jul 17, 2012

Refleksi



Dalam mencuba untuk merefleksi diri ini saya memerlukan cermin. Cermin yang akan memaparkan segala-galanya. 




-kredit-


Cermin yang akan memaparkan wajah, yang akan memperlihatkan kesan amal, dan kefahaman saya.

Beberapa hari lagi, saya akan memanjangkan langkah ke tahun 3 di universiti. Langkah yang sudah berada di pertengahan. Maka saya akan menjangkakan sesuatu yang berbeza berbanding 'saya' pada dua tahun yang lalu.

Antara matlamat pertama saya apabila menjejakkan kaki di dalam kawasan universiti saya ialah saya mahu 'grad' dengan bahagianya. Matlamat ini juga saya 'compile'kan sekali dengan cita-cita untuk menjadikan institusi pengajian saya itu sebagai universiti tarbiyyah dengan bergerak secara serius di dalam Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

Walaupun tidak semudah yang disangka. Walaupun saya kadang-kala, atau seringkali alpa dan lari dari matlamat ini. 

Tetapi janji tetap sebuah janji:

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk surga, pada-hal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh mala-petaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” 

(Al-Baqarah: 214)


Fantasi

Fantasi atau bayangan. 

Pada masa ini saya sedang membayangkan diri ini berada di hadapan cermin dalam masa setahun dua lagi membetulkan jubah konvensyen saya sambil tersenyum puas. Sambil membelek-belek muka, saya berkata sendiri di dalam hati.

"Fahmi, kau telah sampai ke sini.... akhirnya.."

Saya sedang membayangkan ini. Serius!



Sepatutnya saya reserved post ini selepas graduate nanti. Tapi takpelah, saya tiada idea sebenarnya untuk mengekspresikan rasa. Jadi saya pilih ini :D


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...