May 23, 2016

MITSAQAN GHALIZA







وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُكُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا

Dan bagaimana kamu tergamak mengambil balik pemberian itu padahal kasih mesra kamu telah terjalin antara satu dengan yang lain, dan mereka pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada kamu?



Perjanjian ini Adalah Perjanjian Antara Kamu dan Allah!


Wahai diri, tahukah engkau bahawa lafaz sakinah yang engkau ucapkan saat bertemu dengan wali kepada bakal isterimu adalah lafaz yang penuh dengan janji-janji untuk memikul amanah?

Wahai diri, tahukah engkau bahawa engkau telah memilih untuk berjanji kepada Allah azzawajalla bahawa engkau akan memastikan dirinya dan dirimu selamat di dunia dan akhirat?

Wahai diri, tahukah engkau bahawa lafaz sakinah yang bakal engkau ungkapkan itu, adalah janji kepada wali bakal isterimu, bahawa engkau akan mengambilalih segala tanggungjawab yang Allah amanahkan ke atas bahunya, kepada dirimu?

Wahai diri, insaflah. Persiapkan segala apa yang ada, semoga Allah mengiranya sebagai usaha terbaik dari dirimu.


Aku, Engkau dan Kita




Wahai Mawarku,
Sesungguhnya cerita yang berputar selepas ini adalah mengenai kita.
Sesungguhnya tiada lagi aku dan engkau,
Melainkan kita.

Duhai mawarku,
Maafkan aku atas segala kekurangan, kesilapan yang bakal engkau saksikan nanti.
Sesungguhnya aku hanyalah insan biasa yang banyak kelemahannya.
Tak terlepas dari melakar kata-kata yang kadang-kala mengguris hatimu,
Terlupa akan posisi dan tindakan yang sebenar,
Khilaf dalam melayanimu sejajar dengan hak yang harus engkau terima,
Peringatkanlah aku,

Semoga baitul muslim kita belayar menuju ke jannahNya.

Pintaku kepadamu,
Lakarkanlah kisah ini bersama aku,
Kerana sesungguhnya cerita ini adalah sebuah kisah;

Tentang kita. J

1 comment:

Anonymous said...

Cepat laaaa announce pamiiiiii :3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...