Apr 24, 2012

Dari cengkaman Sekularisme kepada jerat liberalisme



Amaran !
Paradigm Shift – One person may have different point of view. They can see the same information in an entirely different way. (Thomas Kuhn. Experiment of duck-rabbit optical illusion).- Application of Science (Monash University 2012)

Berdasarkan teori eksperimen di atas, penulisan ini akan mengambil kira sudut pandang daripada dua individu berbeza untuk mengelakkan sebarang ketidakadillan pendapat pribadi semasa proses penulisan dijalankan.

Kami juga menulis atas kapasiti sebagai seorang Muslim dan rakyat marhaen, sama sekali bukan mewakili mana-mana individu/persatuan/jemaah atau parti politik.

TUNTUTAN 8 PERKARA BERSIH

1.      Bersihkan senarai undi
2.      Reformasikan Undi Pos
3.      Gunakan Dakwat Kekal
4.      Akses Media yang Bebas dan Adil
5.      Tempoh Kempen Minima 21 Hari
6.      Kukuhkan Institusi Awam
7.      Hentikan Rasuah
8.      Hentikan Politik Kotor

Meneliti dan memahami 8 tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH 3.0 akan membawa kepada satu jawapan yang hampir sama, iaitu bersetuju dengan semua tuntutan tersebut. Dengan bahasa mudahnya, kita ingin melihat Pilihanraya Umum yang berlaku empat atau lima tahun sekali itu berlaku dengan lebih adil dan telus.

Antara tuntutan yang signifikan dalam kesemua tuntutan di atas ialah perkara ke empat iaitu akses media yang bebas dan adil. Arus media perdana seperti Buletin Utama dan Berita Harian seharusnya berperanan lebih professional sebagai media yang diikuti perkembangannya oleh pelbagai lapisan masyarakat di Malaysia. Apatah lagi laporan yang melibatkan isu-isu politik antara kerajaan dan pembangkang.yang dilihat terlalu berat sebelah dan tidak adil.

Tuntutan lain seperti hentikan rasuah, politik kotor dan tempoh kempen minima 21 hari juga dilihat signifikan dengan konsep pilihanraya yang bersih, telus dan adil.

Lalu, merujuk kepada apa kebimbangan ini terhasil ?

Bukankah tuntutan dalam Bersih itu jelas ?

Tiadakah punya agenda lain ?

Kebimbangan Kami.

Banyak perkara yang kami khuatiri dan bimbangi mengenai himpunan Bersih 3.0 ini. Antara punca kebimbangan kami ialah kekuatan pengaruh golongan yang mendukung idea liberalisme dalam himpunan ini. Kelibat individu seperti Dato’ S. Ambiga sebagai pengerusi bersama Bersih 3.0 ini seharusnya dipertikaikan.

Penglibatan terang-terangan beliau dalam beberapa siri gerakan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) sebelum ini seperti penganjuran program di Pasar Seni beberapa ketika yang lalu membuktikan idealisme liberalisisme yang didokong oleh beliau.

Seksualiti Merdeka, meaning “Independent Sexuality”, is an annual festival consisting of talks, performances, screenings, workshops, and forums, to promote sexuality rights as a human right, to empower marginalized individuals and communities, and to create platforms for advocacy. Besides organizing the programmes of this annual festival, members of this coalition are also involved in letter writing campaigns, organizing regular film screenings and discussions, academic advocacy and training of trainers.

LGBT rights are not recognized in Malaysia. The nation retains its colonial era penal code criminalizing sodomy. Social attitudes towards the LGBT community are also shaped by Islam, the official religion in Malaysia.

                                                                                                                    (Source : Wikipedia)

Selain itu, pembabitan Marina Chin Abdullah yang merupakan ahli jawatankuasa Bersih 3.0 dalam Sisters in Islam (SIS) turut menguatkan kebimbangan kami mengenai kempen untuk menonjolkan kefahaman Islam liberal yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 208:
“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kalian kepada Islam secara kaffah (menyeluruh), dan janganlah kalian mengikuti jejak-jejak syaithan karena sesungguhnya syaithan adalah musuh besar bagi kalian.” 

Malah sehari sebelum Bersih 3.0, pihak LGBT ini akan mengadakan perhimpunan di hadapan Majlis Peguam (Bar Council) untuk menuntut hak mereka supaya dilayan sama rata dan diterima oleh semua lapisan masyarakat di Malaysia. Hal ini begitu membimbangkan kami terutama melihatkan kaitan Majlis Peguam dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan umat Islam di Malaysia sebelum ini.

Isu permohonan murtad Azalina Bukhari (Lina Joy), tuntutan-tuntutan Interfaith Council (IFC) dan isu penyerbuan ke atas sebuah gereja di Damansara menampakkan sikap yang amat memusuhi kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan. Tidak mustahil untuk dikatakan bahawa golongan-golongan yang mendokong idea liberalisme ini disokong kuat oleh majlis peguam yang akan menggunakan Bersih 3.0 sebagai platform untuk mempromosikan pemikiran dan cara hidup mereka.


TIADA JALAN LAIN?

Jurucakap kepada Kumpulan Aktivis Mahasiswa Indipenden (KAMI), Chris Kooi menegaskan bahawa pihak Bersih telah menghantar pelbagai memorandum dan pelbagai cara lain sejak Bersih 1.0 pada tahun 2007 agar kerajaan melakukan reformasi dan perubahan untuk mewujudkan satu bentuk sistem pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia.

Secara peribadinya kami berpendapat bahawa perhimpunan seperti ini adalah langkah terakhir yang perlu diambil memandangkan risiko-risiko yang mungkin berlaku akibat himpunan ini. Provokasi daripada pihak-pihak yang memusuhi tuntutan-tuntutan Bersih ini dijangka akan menimbulkan suasana huru-hara dan tidak tenteram. Apatah lagi, lokasinya yang berada di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Ini telah terbukti melalui provokasi dan serangan oleh puluhan samseng yang menyerang mahasiswa-mahasiswa yang berhimpun untuk membantah PTPTN baru-baru ini. Bayangkan apa yang akan berlaku dalam provokasi yang melibatkan puluhan ribu malahan mungkin ratusan ribu peserta?

Selain itu, gerakan beberapa NGO-NGO lain yang bercadang membuat perhimpunan membantah Bersih di lokasi yang berdekatan juga boleh menimbulkan suasana yang sangat-sangat memberi mudarat kepada banyak pihak. Apatah lagi kebanyakan peserta Bersih 3.0 dan peserta-peserta yang datang dari NGO yang membantah Bersih ini terdiri dari masyarakat Melayu Muslim.

Bayangkan aksi caci-mencaci, saling membaling objek dan perbuatan-perbuatan lain yang tidak sopan ini berlaku antara saudara seagama? Bukankah ini bertentangan dengan firman Allah dalam Surah Hujurat, ayat 10:
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.”

Kami melihat pertembungan seperti ini hanya akan mengeruhkan ukhuwah sesama umat Islam (majoriti berbangsa Melayu) yang seharusnya menjadi tunggak utama kepada survival Islam di Malaysia. Kami tidak mampu membayangkan betapa beruntungnya musuh-musuh Islam seperti golongan Liberal ini dalam mengambil kesempatan atas kegagalan kita sendiri dalam memahami dan menghayati konsep kesatuan dan kesepakatan.

Akhirnya, saya menyeru kepada semua pihak terutamanya mahasiswa/I Muslim agar kembali kepada al-Quran dan Sunnah yang menuntut kita supaya bersatu, menghindarkan permusuhan sesama saudara dan berhati-hati terhadap perancangan licik musuh-musuh Islam.

Kami juga berharap agar semua pihak dapat menyekat dan menghalang sebarang usaha mengiktiraf  hak golongan-golongan LGBT di Malaysia. Jika kita mampu mempromosikan Bersih, ayuh juga kita sama-sama mempromosikan usaha membanteras LGBT di Malaysia.

“Dan (Kami juga telah mengutus) Luth (kepada kaumnya). (Ingatlah ) tatkala dia berkata kepada mereka: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun (di dunia ini) sebelummu?”.
Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melampiaskan nafsumu (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan: “Usirlah mereka (Luth dan para pengikutnya) dari kotamu ini, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura mensucikan diri .”
(Surah. Al A’raaf, 7: 80-82)

Adakah wajar kita masih mahu berdiam diri apabila kemungkaran berlaku hampir dengan kita?”
Wallahualam

Oleh,
Zulfahmi Bahrudin & Asyraf Farique
Hamba yang dhaif sekadar ingin memberi pendapat

Sumber :    
Islam Demokrasi dan Hak Asasi Manusia (Saari Sungib)
A World Without Islam (Graham Fuller)
Keikhlasan dan Persaudaraan (Badiuzzaman Said Nursi)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...